فیلمهای مشهوری که از پرینتر سه بعدی در روند ساخت آنها استفاده شد

از دهۀ 1990، تکنولوژی سه بعدی در صنعت فیلم ‌سازی دست در دست جلوه‌های ویژه رشد کرد. تصاویر کامپیوتری در فیلم ها به امری عادی تبدیل شده‌ و برای تولید طرح‌ هایی از شخصیت ها، موجودات، اشیاء، انفجارها، سیارات و حتی کل جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اما فیلم ها فقط به تصاویر کامپیوتری محدود نمی شوند! لوازم صحنه بخش مهمی از فیلم سازی هستند که به صحنه و حتی شخصیت ها زندگی می بخشند. بدون تردید استفاده از پرینترهای سه بعدی در صنعت فیلم سازی امیدوارکننده است: تهیه کنندگان، فیلم سازان، سازندگان لوازم صحنه و طراحان لباس اخیراً از چاپگرهای سه بعدی برای صرفه جویی در وقت و هزینه استفاده می کنند، در همین حین جلوه های شگفت انگیزی را برای ما فراهم می آورند تا از آنها لذت ببریم.

ترکیب کردن اجسام، لوازم جانبی و لباس‌ های  واقعی با تصاویر کامپیوتری برای دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است، اما این بدان معناست که استودیوها و سرمایه گذاران پیوسته به پول بیشتری نیاز پیدا می کنند و هزینۀ ساخت فیلم بسیار بالا می رود. در این موارد می توان از چاپگر سه بعدی برای تقویت جلوه های ویژه، تولید لوازم صحنۀ ارازن قیمت، فیلمبرداری استاپ موشن و به طور کلی برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده کرد.

طی دو سال گذشته لوازم صحنه، مدل ها و لباس های ساخته شده توسط فناوری چاپ سه بعدی در فیلم ها پدیدار شده اند. حتی یکی از این فیلم ها سال 2019 جایزۀ اسکار بهترین طراحی لباس را دریافت کرد و دیگری برای بهترین جلوه های ویژه برندۀ اسکار شد. در اینجا برخی از جالب ترین کاربردهای پرینتر سه بعدی در فیلم سازی توضیح داده شده است:

نخستین انسان (2018)

فیلم First Man «نخستین انسان» یک بیوگرافی درام به کارگردانی دیمین شزل و نویسندگی جاش سینگر است. این فیلم بر اساس کتاب «نخستین انسان: زندگی نیل آرمسترانگ» نوشتۀ جیمز آر. هانسن ساخته شده است. این فیلم سال های منتهی به ماموریت آپولو 11 برای سفر به ماه در سال 1969 را روایت می کند و برای طبیعی سازی این امر از پرینترهای سه بعدی استفاده شده است.

طراح تولید فیلم نخستین انسان، ناتان کراولی، هنگام فیلمبرداری در کارخانۀ کشتی سازی بروکلین برای فیلم «بزرگ‌ترین شومَن» در پاییز 2016 به پرینتر سه بعدی BigRep برخورد کرد که در حال چاپ یک صندلی بود. او برای آن فیلم نیازی به استفاده از چاپگر سه بعدی نداشت، اما می دانست که برای فیلم بعدی باید از آن بهره ببرد.

در فیلم نخستین انسان، کراولی دو پرینتر سه بعدی BigRep One اجاره کرد تا در کمتر از شش ماه اتاقک فضاپیمای آپولو 11 و موشک سَترن 5 را به همراه سایر لوازم مهم در مقیاسی دقیق بسازد. هرچند گروه فیلم سازی از قبل تجربۀ استفاده از پرینت سه بعدی را داشتند، BigRep One با آنچه قبلاً استفاده کرده بودند قابل مقایسه نبود، بنابراین مایکل دیوید، متخصص ارشد چاپ سه بعدی با BigRep در نصب و آموزش به گروه یاری رساند.

پلنگ سیاه (2018)

Black Panther پلنگ سیاه فیلمی ابرقهرمانی است که بر اساس شخصیتی به همین نام از مارول کمیک ساخته شده است. این فیلم توسط استودیوی مارول تولید و توسط استودیوی والت دیزنی موشن پیکچرز توزیع شد. داستان فیلم در مورد شخصیتی به نام تی‌چالا است که پس از مرگ پدرش تاج پادشاهی واکاندا را به سر می‌ گذارد، اما دشمنی که قصد دارد سیاست های انزواگرایانۀ کشور را کنار بگذارد و انقلابی جهانی راه بیندازد، حق پادشاهی تی‌چالا را به چالش می کشد. پلنگ سیاه، به خاطر کار شگفت انگیر روث کارتر، اسکار بهترین طراحی لباس را دریافت کرد.

داستان این فیلم در محیطی با فناوری پیشرفته و ابزارهایی آینده‌گرایانه اتفاق می افتد؛ بنابراین لباسها باید ظرافت و زیبایی لازم را می داشتند. کارتر، مسئول طراحی لباس فیلم، مجموعه ای از طرح ها، تصاویر و الگوهای دیجیتالی فراهم آورد. جولیا کُوِرنر، طراح میان رشته ای متخصص در تولید پوشیدنی ها توسط چاپگر سه بعدی، برای واقعیت بخشیدن به آنها به کارتر کمک کرد. کورنر با همکاری متریالیز، شرکت چاپ سه بعدی بلژیکی، مجموعه لوازم جانبی پیشرفتۀ مناسب ملکه راموندا با بازیگری آنجلا باسِت را تولید کرد.

دنیای ژوراسیک (2015)

Jurassic World – دنیای ژوراسیک، از مجموعه فیلم های کلاسیک پارک ژوراسیک، فیلمی علمی تخیلی ماجراجویی به کارگردانی کالین تِرِوُرو و نویسندگی درک کونولی است. این فیلم 22 سال پس از وقایع پارک ژوراسیک در جزیرۀ خیالی ایزلا نوبلار در آمریکای مرکزی رخ می دهد، جایی که یک پارک موضوعی از دایناسورهای شبیه سازی شده حدود یک دهه است که فعالیت می کند.

دنیای ژوراسیک به لطف پرینتر سه بعدی به واقعیت نزدیک تر شد. تیم فیلمسازی، با اسکن سه بعدی استخوان ها و فسیل های اصلی، ماکت هایی از آثار ماقبل تاریخ را چاپ سه بعدی کردند و مدل هایی برای فیلم فراهم آوردند.

به لطف چاپگرهای سه بعدی، گروه سازنده شانس چاپ اسکلت دایناسورها را نیز پیدا کرد. با انجام برخی اصلاحات در فایل های سه بعدی، آنها توانستند نمونه های نوزاد، نر، ماده و حیوان جوان را از یکدیگر متمایز کنند. تولید افزایشی این امکان را در اختیار آنها گذاشت که بتوانند طراحی دایناسورها را تا حد ممکن واقعی کنند.

تعقیبم کن (2015)

«تعقیبم کن» با نام انگلیسی Chase me 2015 – یک فیلم تماما بر اساس چاپگر سه بعدی است که توسط هنرمند دیجیتال فرانسوی، ژیل الکساندر دِشود، ساخته شده است. این فیلم کوتاه توسط قطعات پرینتی و تکنیک استاپ موشن ساخته شده است. داستان از آنجا شروع می شود که دختری در حال نواختن ساز یوکلِلی (شبیه به گیتار) در جنگلی جادویی قدم می زند. در حین راه رفتن، سایۀ او به هیولایی تبدیل می شود که در جنگل به تعقیب او میپردازد. هر فریم از این فیلم ابتدا توسط هنرمند فرانسوی به صورت تصاویر کامپیوتری طراحی شده و سپس به شکل چاپ سه بعدی درآمده است.

ساخت این فیلم کوتاه انیمیشن در مجموع دو سال به طول انجامید؛ ده ماه چاپ سه بعدی بدون وقفه، چهار ماه گرافیک کامپیوتری و در نهایت چاپ بیش از دو هزار و پانصد قطعۀ سه بعدی. مجموعه و شخصیت ها با وضوح 100 میکرون چاپ شدند و قطعات بزرگ تر، مانند درختی در جنگل، در 22 قسمت جداگانه چاپ و بعداً مونتاژ شدند.

پیشنهاد میکنیم این انیمیشن کوتاه بسیار زیبا را در آپارات از لینک زیر مشاهده کنید:

https//www.aparat.com/v/NEM8a

جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (2015)

Star Wars: The Force Awakens فیلمی به سبک اپرای فضایی است که به تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی جی‌جی آبرامز ساخته شده است. داستان «نیرو برمی‌خیزد» سی سال پس از «بازگشتِ جدای» اتفاق می افتد. این فیلم جستجوی رِی، فین و پو دامرون برای یافتن لوک اسکای‌واکر و جنگ آنها در کنار نیروی مقاومت، به رهبری ژنرال لیا اورگانا و کهنه‌سربازان اتحاد شورشیان، بر علیه کایلو رِن و محفل یکم، مدعی امپراتوری گالکتیک، را روایت می کند.

بسیاری از لوازم صحنه و لباس های این فیلم پرینت سه بعدی شده اند. همۀ این کارها تحت نظارت متخصص جلوه های ویژه و طراحی لباس، مایکل کاپلات، صورت گرفته است. کلاه معروف استروم‌تروپرها، بخشهای بزرگی از زره براق استورم‌تروپرها، شمشیر لیزری کایلو رن و برخی قسمت های سی‌تری‌پی‌او (C3PO) با استفاده از پرینترهای سه بعدی تولید شده است. مزیت اصلی استفاده از چاپگرهای سه بعدی این بود که لوازم صحنه خیلی سریع و دقیق تولید می شدند و در دسترس قرار می گرفتند.

پارانورمن (2012)

ParaNorman یا نورمن شگفت انگیز یک انیمیشن استاپ موشن کمدی ترسناک به تهیه کنندگی لایکا و کارگردانی سام فل و کریس باتلر است. این نخستین فیلم استاپ موشن است که از پرینتر سه بعدی رنگی برای خلق چهرۀ شخصیت استفاده کرده است. این فیلم داستان نورمن، پسر جوانی که می تواند با اشباح ارتباط برقرار کند، را روایت می کند. او وظیفه دارد که به نفرین 300 سالۀ جادوگر در شهر ماساچوست پایان دهد.

تیمی که روی این فیلم کار کرده بود می خواست احساسات مختلف را برای همان شخصیت ایجاد کند. به همین منظور، آنها از چاپگرهای سه بعدی برای ایجاد تمام چهره ها با احساسات متفاوت استفاده کردند. بدین ترتیب، نورمن قادر به بیان 1.5 میلیون احساس بود! برای 27 شخصیت با چهره های  پرینت شده، بخش نمونه سازی سریع، حدود 31000 قطعه تولید کرد که در بخش بایگانی چهره ها ذخیره و فهرست بندی شدند. برای یک برداشت 27 ثانیه ای از یک شخصیت به 250 چهرۀ مختلف نیاز بود، بنابراین صورت ها با شکاف هایی تولید شد که اجزا در آنها چفت می شدند. بعداً، «تیم درزگیری» در مرحلۀ پس از تولید خطوط ریز را محو کردند و از بین بردند.   

فیلمهای بسیار دیگری نیز هستند که از پرینتر سه بعدی در بخشی از روند ساخت استفاده شده است  ولی در اینجا ذکر نشدند. مطمئنا در آینده نیز چاپگر سه بعدی ابزاری مفید برای صنعت فیلم خواهد بود. در حال حاضر عمده کاربرد  3D Printer در انیمیشن سازی استاپ موشن است که انعطاف خوبی برای چیدمان صحنه ایجاد میکند.

لطفا نظرات خود را درباره فیلمهای فوق با ما در میان بگذارید.

akun pro china akun pro hongkong akun pro filipina akun pro jepang akun pro kamboja akun pro malaysia akun pro myanmar akun pro rusiaakun pro thailand akun pro vietnam slot server rusia slot server malaysia slot luar negeri akun pro jepang akun pro jepang slot server thailand slot server luar slot server kamboja slot server thailand link server asia link server internasional link server sensasional akun pro rusia akun pro jepang akun pro prancis akun pro thailand slot server luar slot server thailand slot server amerika slot server prancis slot server hongkong slot server jepang slot server malaysia slot server myanmar slot server vietnam slot server rusia slot luar negeri slot server jepang slot server kamboja slot server myanmar slot server rusia slot server thailand slot server thailand slot luar negeri akun pro filipina akun pro myanmar akun pro malaysia akun pro rusia slot server malaysia slot server rusia slot server china slot server hongkong slot server jepang slot server kamboja slot server korea slot server malaysia slot server myanmar slot server prancis slot server rusia slot server thailand